Tips för distansmöten

Arbeta effektivare och säkrare på distans

Arbeta säkrare från hemmet

Publicerad 08 apr 2020

Howto Projekt Säkerhet Tips

Alltfler arbetar och studerar hemifrån för att undvika coronasmitta. Hittills verkar det som att den svenska digitala infrastrukturen pallar trycket. Här kommer några tips om vad du bör tänka på när du väljer tjänst för att hålla kontakt med kunder och kollegor på distans.

Välj rätt videokonferenstjänst

För att distansmöten ska fungera så smidigt som möjligt, finns det några saker som du bör tänka på.
Vilken typ av möte är det? Är det ett webinarie öppet för vem som helst eller ett slutet möte där företagshemligheter ska diskuteras?

Det man bör tänka på är hur mötesdeltagarna ska få tillträde, för att det ska bli så enkelt och säkert som mötet kräver. Generellt kan man säga att det finns fyra typer av åkomst:

  1. Mötesnummer/namn via direktlänk. Om du känner till det, kan du ansluta.
  2. Mötesnummer/namn via direktlänk plus generellt lösenord. Samma för alla.
  3. Inloggning via personliga användarnamn och lösenord.
  4. Åtkomst till väntrum/lobby där mötesarrangören kan välja vem som ska bli insläppt.

Många företag använder redan Googles eller Microsofts kontorssviter och har då redan tillgång till videokonferenstjänst i form av antingen Google Meet eller Microsoft Teams.

Utöver dessa finns det ett stort antal fristående aktörer som levererar liknande tjänster. Internetstiftelsen har en bra genomgång av många av dem på https://internetstiftelsen.se/nyheter/valj-ratt-videokonferenstjanst/.

Se till att videokonferensen är säker

Att dela information online, kräver alltid att du är uppmärksam så att det verkligen är en korrekt länk eller den riktiga programvaran som du installerar. Var uppmärksam på följande.

1. Inbjudningslänken

När antalet videokonferenser har ökat dramatiskt, har tyvärr även bedragare börjat utnyttja detta. Var noga med att länken till inbjudan leder till rätt ställe och inte till en bluffdomän. Anslut manuellt istället med hjälp av inbjudningskoden i mejlet.

2. Programvara / applikation

Numera krävs mer sällan att du måste installera programvara, utan allt körs direkt i en webbläsare. Men vissa videokonferenstjänster rekommenderar installationer för att få all funktionalitet. Om du ska ladda ner och installera programvara, gör alltid det direkt från den officiella nedladdningssidan.

3. Obehöriga deltagare

Om du använder en videokonferenstjänst som automatiskt släpper in alla gäster som har möteskoden, finns risken att även obehöriga får åtkomst. Är det ett känsligt möte, bör inbjudan skickas med högre säkerhet.

4. Inspelning

Många videokonferenstjänster har inspelningmöjligheter, vilket kan vara mycket praktiskt och bra. Men tänk på att det även går att spela in med andra applikationer, vilket inte märks. Det kan göra deltagare obekväma och materialet kan spridas på ett sätt som du inte hade tänkt.

Vill du veta mer, finns en bra artikel här https://internetstiftelsen.se/nyheter/4-tips-som-haller-videokonferensen-saker/.

Tre skäl att välja oss som webbyrå

Service

Vår förhoppning är att du ska känna att vi är mer än en leverantör. Någon som faktiskt bryr sig om att du får den bästa lösningen för dig.

Långsiktighet

Vi gör aldrig några snabba klipp. Punkt. När vi startar upp ett projekt med en ny kund, är vår målsättning alltid att det ska bli ett långvarigt samarbete.

Teknologi

VI levererar fantastiska digitala upplevelser till dina besökare. Anpassade att fungera, oavsett vilken enhet din besökare använder.

Förbättra din närvaro på nätet
Ja tack, jag vill gärna få nyheter, tips och bra erbjudanden direkt till min e-postadress.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Vi skickar ut cirka 10 nyhetsbrev per år

Följ oss i sociala medier
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS
  • Kontakta oss