Blir du hittad?

Sex råd för att hitta rätt sökord

Sökorden som ger dig fler kunder

Publicerad 26 apr 2019

Google Ads Google Google Analytics Howto SEO Tips

För att nå ut på webben behöver du hamna högt i Googles sökresultat. En utmaning är att komma fram till vilka sökord / sökfraser som du ska optimera din webbplats för. Här kommer några goda råd och smarta verktyg som kan hjälpa dig att komma fram till rätt sökord / sökfraser.

Du ska sökmotoroptimera din sajt eller annonsera med Google Ads. Men vilka sökord/sökfraser är mest kostnadseffektivt för dig att synas på? Här kommer sex råd för att hitta rätt sökord/sökfras.

1. Utgå från besökarens perspektiv

Vad exakt är det du erbjuder? Vad skulle man googla efter för att hitta dina produkter eller tjänster? Tänk på att det är lätt att bli hemmablind för branschtermer. Termer som kanske bara ni inom företaget använder, men inte era kunder.

2. Undersök sökvolym och konkurrens

Sökorden/sökfraserna som du väljer behöver ha en tillräcklig sökvolym. Alltså att det är tillräckligt många som använder det vid sökningar. Annars lägger du tid och pengar på att hamna högt upp på något som ingen söker efter. Undersök även konkurrensen, ger en sökning med ditt sökord idel globala, stora företag på topp 10. Då kommer du behöva en bra budget för att lyckas.

3. Tänk lokalt

Har du en fysisk närvaro på en viss ort eller verkar enbart lokalt, bör du använda dig av geografiska benämningar tillsammmans med ditt sökord. Har du ett hotell i Falkenberg, är det inte viktigt för dig att ranka högt på det enskilda sökordet "Hotell". Det skulle bli väldigt dyrt för dig och merparten av dem som enbart googlar efter "hotell" är inte på jakt efter ett hotell i Falkenberg. Sökfrasen "Hotell i Falkenberg" är betydligt mer relevant. Eller varför inte "Romantiskt hotell i Falkenberg", se mer under punkt 4.

4. Var specifik

Är du för generell i valet av sökord, blir det svårt och dyrt att lyckas och kommer troligen inte att vara lönsamt för dig. Några exempel, hellre optimera för sökfrasen "Löparskor för maraton" än "Skor". Bättre med "Hotell vid havet i Falkenberg" än "Hotell".

5. Sökfraserna som frågor

Det är vanligt att man söker som frågeställningar, tex "Vad är sökmotoroptimering?" eller "Hur väljer jag rätt sökfraser till min webbplats?"

6. Håll nere antalet

Gör det enkelt till en början och håll nere antalet. Fem sökord, max tio kan vara lämpligt att börja med. Utöka över tid. Tänk på att varje sökord / sökfras ska ha en egen målsida. Det gäller även annonsering med Google Ads eller annan SEM.

Verktyg för att hitta rätt sökord

Som en liten bonus kommer här en lista på några praktiska hjälpmedel för att hitta rätt sökord / sökfraser. Vissa är gratis eller delvis fria, andra är betaltjänster.

  • Google Trends - listar trender bland Googles sökningar. Både i realtid och historiskt.
    trends.google.com
  • Googles Sökordsplaneraren - med ett Google Ads konto får du tillgång till Sökordsplaneraren.
    ads.google.com
  • Google Analytics - med statistikverktyget ser du vilka interna sökningar som görs på din webbplats, väldigt användbart om du har en e-handel.
    analytics.google.com
  • Ahrefs
  • Screaming Frog
  • Ubersuggest
  • KWFinder
  • SEMrush

Vill du hjälp?

Vill hjälper dig med att ta fram relevanta sökord och analys av din webbplats.

Sökmotoroptimera din hemsida redan från början

Tre skäl att välja oss som webbyrå

Kompetens

Vi är en liten webbyrå. Med ett noga utvalt nätverk av ambitiösa, kompetenta samarbetspartners och leverantörer, med spetskompetens inom sitt område.

Expertis

Vi har spetskompetens inom ett antal områden. Om vi inte har det, anlitar vi någon av våra samarbetspartners som har det.

Säkerhet

Trygga, stabila och säkra serverlösningar för dina webbplatser att husera i. Historiskt har vi en upptid över 99,85%.

Förbättra din närvaro på nätet
Ja tack, jag vill gärna få nyheter, tips och bra erbjudanden direkt till min e-postadress.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Vi skickar ut cirka 10 nyhetsbrev per år

Följ oss i sociala medier
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS
  • Kontakta oss