Google är den tveklöst största aktören på marknaden

Så lyckas du med din Google Adwords kampanj

Publicerad 01 apr 2013

Google Tips Google Ads

Alla vill synas på de första träffarna i sökmotorerna. Beroende på vilken bransch du är verksam inom, är uppgiften olika svår att uppnå. En genväg är att komplettera de organiska träffarna med att köpa annonsplats hos sökmotorerna. Eftersom Google är den tveklöst största aktören på marknaden, riktar vi in oss på hur du bör gå tillväga för att lyckas med Google AdWords annonsering.

1 Välj rätt sökord

Du kan få hur mycket trafik som helst till din webbplats via sökordsannonsering. Men det kostar dig bara pengar om besökaren har kommit dit för att man trodde att din sajt innehöll något annat. Lägg ner mycket tid på att välja rätt sökord.

2 Välj rätt landningssida

De allra flesta väljer faktiskt att ha sin startsida som landningssida, till en sökordskampanj. Det är i de flesta fall helt fel. Landningssidan ska istället leda direkt till den sida som handlar om den produkt eller tjänst du vill sälja. Besökaren ska inte behöva leta efter det du annonserat om.

3 Landningssidan ska vara genomtänkt

Om besökaren letar efter tangentbord ska de komma direkt till din tangentbordssida. Inte till din sida om datortillbehör. Tänk även på att om du byter plats eller namn på dina sidor, måste du ändra i kampanjen också.

4 Aktuella kampanjer

Om du har kampanjpriser som är datumbestämda, tänk på att även anpassa AdWords-kampanjen till det.

5 Tydligt syfte

EFter att besökaren klickat på din AdWords-annons, ska det finnas ett tydligt syfte på landningssidan. Det kan vara att man ska beställa en produkt eller tjänst, fylla i ett formulär eller kanske ringa er.

6 Ha specifika sökord

Om du säljer rosor ska du använda specifika sökord som köp röda rosor i stället för allmänna sökord som blommor. Någon som söker efter blommor skulle kunna vilja ha tag på vilken blomma som helst och av många olika skäl.

7 Matcha sökorden mot annonstexten

Sökorden ska vara nära förknippade med den produkt eller tjänst som du annonserar om. Då får annonsen fler klick från personer som är intresserade av vad du har att erbjuda.

8 Håll dig under 10

Du får bäst resultat med ett fåtal väl valda sökord. Vi föreslår att du begränsar sökordslistan till högst 10 sökord. Det bör räcka för att locka den målgrupp du behöver, samtidigt som du fokuserar på de sökord som bäst matchar din annons.

9 Pröva dig fram

När dina annonser har visats i några dagar kan du kontrollera ditt konto för att se vilka sökord som får flest klick till lägsta pris. Förbättra sökord som fungerar. Sålla ut sökord som inte gör det.

10 Dra nytta av "the long tail"

Mycket populära sökord kan vara väldigt dyra eftersom det är många som vill annonsera med dem. Du kanske märker att vissa sökord är för dyra i förhållande till din budget. Dra nytta av "the long tail" och specificera dina sökord.

Vill du annonsera om hotell i Stockholm, är ni många som vill det. Det finns mängder av skäl att man söker efter hotellövernattningar i vår huvudstad. Rikta in dig på mindre vanliga sökningar, det blir betydligt billigare klick och konkurrensen blir mindre. Dessutom är chansen större att sökaren känner att man har fått en perfekt träff. Sökorden "teaterresa stockholm" har betydligt mindre konkurrens än "hotell stockholm", men kanske ger dig bättre avkastning på din annonsbudget.

Kom igång med Google AdWords

Du kan självklart utforma dina AdWords-kampanjer på egen hand, det finns väldigt mycket tips och råd på webben. Det är bara att börja söka.

Om du hellre vill få bra resultat direkt, kan du ta hjälp av oss. Vi har lång erfarenhet av Google AdWords och du bestämmer själv budgeten på din Adwords kampanj.

Vill du veta mer om Google AdWords, kontakta oss eller ring 035-177 330.

Tre skäl att välja oss som webbyrå

Erfarenhet

Vi hjälper företag att göra bättre affärer online. Det har vi gjort sedan 1999.

Trygghet

Med snart 20 års erfarenhet, långvariga kundrelationer, stabil ekonomi och engagerade medarbetare kan du känna dig trygg hos oss.

Expertis

Vi har spetskompetens inom ett antal områden. Om vi inte har det, anlitar vi någon av våra samarbetspartners som har det.

Förbättra din närvaro på nätet
Ja tack, jag vill gärna få nyheter, tips och bra erbjudanden direkt till min e-postadress.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Vi skickar ut cirka 10 nyhetsbrev per år

Följ oss i sociala medier
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS
  • Kontakta oss