Nästan alltid, är det startsidan som är din bästa ingångssida

Vilka är dina bästa ingångssidor? (Google Analytics skola del 2 av 5)

Publicerad 16 jan 2014

Google Google Analytics Tips

Nästan alltid, är det index (startsidan) som är din bästa ingångssida. Men vilka kommer därnäst? Så här gör du för att få fram dem i Google Analytics.

Nästan alltid, är det index (startsidan) som är din bästa ingångssida
  1. Logga in på ditt konto på Google Analytics
  2. Välj Beteende och Webbplatsinnehåll
  3. Välj sedan Målsidor

Nu får du fram en lista på de sidor som dina besökare kommer in på din hemsida via. Som du ser så är det index som ligger i topp, men det som är mest intressant i denna listan är avvisningsfrekvensen. Är siffran hög, är det inte speciellt bra. Det menas med att besökarna lämnar din webbplats direkt efter de besök sidan de kom in på. Siffran ska vara så låg som möjligt. Du vill ju behålla besökaren så länge som möjligt på din sida och helst av allt ska besökaren göra något som du vill. Detta kan vara att köpa något eller kontakta dig.

Om vi tar plats nr 2, här är avvisningsfrekvensen så hög som 79,58%. Det är ju inte bra MEN vi kan konstatera att de som kommer in på denna sida är inga nya potentiella kunder utan bara mest privatpersoner som letar efter en lösning då de troligtvis har problem att skicka e-post via Telia. Telia ändrade nämligen sin policy för utgående mailserver och de har inga direkta guider hur man kommer runt problemet. Klickar vi oss vidare in på posten och väljer "sökord", blir det ännu tydligare.

Om du hittar någon sida i din lista där du tycker att du ska få avslut på men har en hög avvisningsfrekvens bör du nog ta en ordentlig titt på den. Det kanske saknas ett ordentligt "mål". Dina besökare hittar inte vad de letar efter. Sidan måste kanske förtydligas lite, in fler bilder, bättre text, bort med element som stör, ta bort onödiga val, gör det lättare för besökaren att hitta kontaktinformation osv. Börja med att göra lite småändringar och följ upp det upp efter någon vecka eller två. Har det blivit bättre? Om inte så fortsätt att förbättra.

Lycka till!

Ta även en titt på "När på dygnet når du dina kunder bäst?" som vi gick igenom förra gången. I del 3 kommer vi ta upp "Vilka sidor får ingen trafik från sökmotorerna".

Tre skäl att välja oss som webbyrå

Expertis

Vi har spetskompetens inom ett antal områden. Om vi inte har det, anlitar vi någon av våra samarbetspartners som har det.

Trygghet

Med snart 20 års erfarenhet, långvariga kundrelationer, stabil ekonomi och engagerade medarbetare kan du känna dig trygg hos oss.

Förståelse

Vi är flexibla, lyhörda och lyssnar kanske inte alltid på vad du säger. Utan förstår vad du menar.

Förbättra din närvaro på nätet
Ja tack, jag vill gärna få nyheter, tips och bra erbjudanden direkt till min e-postadress.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Vi skickar ut cirka 10 nyhetsbrev per år

Följ oss i sociala medier
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS
  • Kontakta oss