Effektiv statistik med Google Analytics
Antagligen har du redan ett statistikverktyg kopplat till din webbplats. Men använder du det fullt ut? Vi hjälper dig att omvandla trist data till användbar statistik. Google Analytics är ett gratis verktyg som du kan använda för att spåra och analysera trafik till din hemsida.
Det finns två olika versioner av Google Analytics: GA4 (Google Analytics 4) och Universal Analytics. Vi är certifierade i Google Analytics.
Optimering och anpassning av Google Analytics
För att kunna ta rätt beslut är det viktigt att ha bra underlag och statistik. Med Google Analytics kan du ta reda på de mesta kring hur din webbplats används och vad dina besökare gör.
Vi anpassar och sätter upp vyer, filter, mål och rapporter som skickas löpande till er via mail. Vi kopplar även ert konto till Google Search Console för att kunna se vad era besökare googlar på. Vi är certifierade i Google Analytics.
Universal Analytics är den äldre versionen av Google Analytics och den kommer att stödjas av Google fram tills den 1 juli 2023. Universal Analytics har en mer traditionell datamodell och är mer begränsat när det gäller att spåra händelser på din hemsida. Det är dock fortfarande ett mycket kraftfullt verktyg för att spåra och analysera trafik till din hemsida.
Om du är ny på Google Analytics rekommenderar vi att du börjar med GA4, eftersom det har en mer modern datamodell och en mängd nya funktioner som gör det lättare att samla in och analysera data. Om du redan använder Universal Analytics och är nöjd med det kan du fortsätta att använda det, men i juli 2023 är det GA4 som gäller.
Vad är nya Google Analytics 4?
GA4 är den nyaste versionen av Google Analytics och den ersatte Universal Analytics i oktober 2020. GA4 har en rad nya funktioner och förbättringar jämfört med Universal Analytics, till exempel:
- En förbättrad riktad marknadsföring: GA4 har en integrerad marknadsföringsplattform som gör det lättare att spåra och optimera annonser på olika plattformar.
- En ny datamodell: GA4 har en ny datamodell som gör det lättare att samla in och analysera data från olika källor, inklusive webben, mobilen och annonser.
- Enklare integrering med andra Google-verktyg: GA4 är enklare att integrera med andra Google-verktyg, såsom Google Ads och Google Tag Manager.
- Möjlighet att spåra händelser: GA4 ger möjlighet att spåra händelser, såsom knapptryckningar och formulärsubmitter, på din hemsida.
Google Universal Analytics fasas ut den 1 juli 2023. Det är därför mycket viktigt att du redan nu sätter upp GA4. då finns det insamlad data som kan jämföras med historiskt. Att skapa GA4 går relativt snabbt, men det kan ta lite tid att göra anpassningar så att du får så relevant data som möjligt för just din webbplats.
Kontakta oss så hjälper vi dig.