Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används.   Ok

Google tar bort högerspalten med AdWordsannonser

Blir det budgivningskrig nu?

Publicerad 09 mar 2016

Sedan slutet av februari visas inte längre några textannonser till höger om sökresultatet på Google. Dessutom har de översta annonserna blivit fyra, mot tidigare tre. Blir det priskrig på AdWords nu?

Google har sedan tidigare ändrat på det som kallas lokalt sök i det organiska resultatet. Där har man minskat från att tidigare ha visat 7 lokala företag, till att nu visa 3 lokala företag.

Nu väljer man då att även ändra om rejält bland sina köpta sökordsannonser, AdWords. Följande ändringar gjordes på svenska Google i slutet av februari.

Viktigaste förändringarna

  • Textannonser till höger om sökresultatet har tagits bort.
  • Textannonserna över sökresultatet är fyra istället för tre.
  • Plats 5-7 för textannonser visas nu under sökresultatet.
  • Produktannonser, Google Shopping visas fortfarande till höger om sökresultatet.

Vad innebär det här?

Troligen blir konkurrensen tuffare på vissa sökord, då annonsplatsrna minskas från tidigare totalt 11 till 7. Det blir troligen viktigare att visas på plats 1-4, då klickfrekvensen på plats 5-7 under sökresultatet borde vara lägre.

Google Shopping som har haft stor framgång i USA och även i Sverige, ges ett tydligare och renare utrymme. Google ser antagligen en större potential hos e-handlare att annonsera mera på Shopping.

Vad händer med det organiska resultatet då?

Även det organiska resultatet kommmer nog att påverkas. En förstaplats på Google, innebär i praktiken i många fall att man visas först på plats 5 under de 4 sökordannonserna. Om det dessutom är en kommersiell sökning som ger ett kartresultat, lokalt sök, hamnar en förstaplats rätt långt ner.

Vad bör man göra?

Vad du behöver göra beror på hur konkurrensutsatt dina sökord/sökfraser är. I nuläget är det för tidigt att dra några konkreta slutsatser kring vad det kommer att innebära för SEO och SEM. Om du har satsat på sökmotoroptimering, kan det kanske i vissa fall vara mer lönsamt att vikta över mer mot köpta sökordsannonser. Du som har kampanjer igång på Google AdWords, bör göra budjusteringar och ha lite extra uppsikt den närmsta tiden.

Vill du öka din försäljning via Google AdWords?

Redo att börja ditt nästa projekt med oss?

Slå oss en signal på 035-177330 eller skicka ett meddelande till oss så kommer vi tillbaka till dig så fort som möjligt!

Skicka meddelande

Prenumera på vårt nyhetsbrev!
Ja tack, jag vill inte gå miste om era erbjudanden, nyheter och tips direkt till min e-postadress.

Kontakta oss

eller ring 035-177330

Få gratis tips för webben!

Självklart vill jag få de senaste nyheterna och tipsen.