Tänk på detta

11 tips till dig som ska skaffa en webbplats

Tänk på detta när du skaffar en webbplats

Publicerad 01 aug 2013

Ditt företags webbplats är ofta den första kontakten många nya kunder får med ditt företag. Se till att den kontakten blir positiv. En webbplats kan vara en rätt så komplex upphandling, där det är många delar som ska vävas samman.

Följande råd hoppas vi ska hjälpa dig att ta rätt beslut, är det något vi missat, så kontakta oss gärna.

1. Vem gör du webbplatsen för?
Du gör den troligen inte för dig själv, utan för dina kunder. Se det från kundens perspektiv, vad skulle era kunder vilja ha möjlighet att se, läsa och göra på er webbplats? Vad kan ni göra för att underlätta för er själva? Tydliggör information som ni ofta får frågor om.

2. Vad är syftet?
Ska du sälja direkt på webbplatsen eller det är kanske din enda försäljningskanal? Ska du underlätta för dina kunder och återförsäljare genom att alltid ha aktuella prislistor, produktblad och manualer på hemsidan? Eller är det bara för att visa att ni finns?

3. Vilka tekniska funktioner behöver du?
Ska man kunna betala direkt online med kreditkort eller via telefon? Ska man kunna boka tider eller tjänster? Ska man kunna se film direkt på din webbplats?

4. Gör en kravspecifikation
Om du inte är en fullfjädrad webbguru, bör du ta hjälp med att ta fram design, teknik, webbpubliceringsverktyg och själva byggandet av webbplatsen. Kanske behöver du även hjälp med att ta fram innehåll i form av texter, bilder, filer och annat. För att få en mer rättvisande prisbild, bör du ta fram en tydlig kravspecifikation på vad det är du behöver. Det behöver inte vara så komplicerat som det låter, ofta kan man komma rätt långt med att skriva ner syftet med webbplatsen och bifoga en struktur, se nästa punkt.

5. Underlätta för dig själv, gör en struktur.
Ett effektivt sätt att relativt snabbt få en översikt på vad som ska finnas med på hemsidan är att i ett tidigt skede göra en tydlig struktur över alla sidor som ska vara med på webbplatsen. Börja med att anteckna samtliga sidor som ska finnas med. Dela därefter in dessa sidor i 5-8 namngivna katagorier, detta kommer att bli din huvudnavigation. Känns allting logiskt och självklart, skulle en ny kund som inte alls känner till er kunna hitta informationen? Tänk på att all information ska vara max 3 klick bort.

6. Vad behövs det för material?
Om du har en grafisk profil, bör den bifogas även om den enbart är för tryck. Följande behövs också;

  • Logotype i digitalt orginal
  • Bildmaterial, digitalt
  • Struktur
  • Texter

7. Ställ krav på webbyrån
Oavsett om det är ett hus eller en hemsida som ska byggas, kan man göra på olika sätt och man kan göra rätt eller fel. Vi anser att en webbplats ska vara byggd enligt internationell webbstandard, och följa riktlinjer för tillgänglighet från WAI och Verva. Genom att göra så kan du förvänta dig att få en webbplats som är tillgänglig för såväl olika webbläsare, som för alla användare. Din sida blir även tillgänglig för sökmotorerna och kommer att ha bättre förutsättningar att få en bättre placering.

Om den webbyrå du anlitar tar extra betalt för en tillgänglig webbplats, så innebär det att de inte vet hur man gör. Att bygga tillgängligt tar ingen extra tid och är alltså inget du skall betala extra för.

8. Rätt webbpubliceringsverktyg en förutsättning
För att på ett effektivt sätt hålla din webbplats uppdaterad, behövs någon form av publiceringsverktyg. Det finns ett stort antal att välja mellan, allt från mallbaserade lågbudgetval till skräddarsydda verktyg i miljonklassen. Oavsett vad du väljer, bör du noga gå igenom möjligheterna så att du får ett verktyg som passar just dig. Här följer några hållpunkter;

  • Plattformsoberoende
  • Innehållet ska följa W3C-standard
  • Skalbart, tilläggsmoduler
  • Kunna kundanpassas
  • Leverera tillgängligt innehåll
  • Enkelt att använda
  • Hantera texter, bilder och filer

9. Gör en marknadsplan
Fundera redan nu på, hur du ska göra för att få besökare till din hemsida. Precis som med en fysisk butik eller kontor, strömmar inte kunderna till helt av sig själv (oftast inte i alla fall). Det finns en mängd aktiviteter och åtgärder som du kan göra, några uppslag hittar du här.

10. Domännamn
Domännamnet bör vara bland det första du kontrollerar. För ett företag verksamt i Sverige som riktar sig mot svenska kunder, är det i första hand .se som gäller. Ditt domännamn bör klart och tydligt återspegla ditt företagsnamn. Du kan även använda dig av kompletterande domännamn som är lätta att komma ihåg. Det kan även vara namnet på era produkter och tjänster. Här kommer några exempel;
www.webbpubliceringsverktyg.se
www.webbyrå-halmstad.se

Sätt igång och var kreativ. Tänk även på att numera kan ca 75% av svenska surfare använda webbadresser med å, ä, ö, utan något tilläggsprogram.

11. Gör rätt från början
Det är oftast mycket enklare och mer kostnadseffektivt om man gör rätt från början, det gäller även din webbplats. Nedan några avslutande hållpunkter för en lyckad webbstrategi.

  • Professionell design
  • Tydlig struktur och navigation
  • Tillgängligt och användarvänligt
  • Följ vedertagen webbstandard
  • Publiceringsverktyg underlättar
  • Sökmotoranpassad
  • Besöksstatistik
  • Driftssäkert webbhotell

Tre skäl att välja oss som webbyrå

Erfarenhet

Vi hjälper företag att göra bättre affärer online. Det har vi gjort sedan 1999.

Teknologi

VI levererar fantastiska digitala upplevelser till dina besökare. Anpassade att fungera, oavsett vilken enhet din besökare använder.

Förståelse

Vi är flexibla, lyhörda och lyssnar kanske inte alltid på vad du säger. Utan förstår vad du menar.

Förbättra din närvaro på nätet
Ja tack, jag vill gärna få nyheter, tips och bra erbjudanden direkt till min e-postadress.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Vi skickar ut cirka 10 nyhetsbrev per år

Följ oss i sociala medier
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS
  • Kontakta oss